Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Η τριλογία της Αλίντα Δημητρίου


Η Αλίντα Δημητρίου, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1933 και πέθανε φέτος στις 30 Ιουλίου 2013 . Σπούδασε Σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Παράλληλα με τη διοργάνωση κινηματογραφικών προβολών κατά την περίοδο 1970-1975, συμμετείχε σε σεμινάρια για ταινίες μικρού μήκους, ενώ παράλληλα έγραψε και μετέφρασε άρθρα σε κινηματογραφικά περιοδικά.
Συγγραφέας του βιβλίου "Φιλμογραφία ταινιών μικρού μήκους" (1939-1979), η Αλίντα Δημητρίου εξέδωσε το 1992, το Λεξικό ταινιών μικρού μήκους. Στην πλούσια φιλμογραφία της, συγκαταλέγονται περισσότερα από 50 ντοκιμαντέρ. 
Το 2008, η σκηνοθέτιδα απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία της «Πουλιά στο Βάλτο». Το ντοκιμαντέρ «Πουλιά στο Βάλτο», προβλήθηκε και στο 5ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου που διοργάνωσε η Ταινιοθήκη της Ελλάδος το 2008.
Η τριλογία της Αλίντα Δημητρίου, «Πουλιά στο βάλτο», «Η ζωή στους βράχους» και «Τα κορίτσια της βροχής», που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ανέδειξε μέσα από μαρτυρίες και ντοκουμέντα την αγωνιστικότητα και τη δύναμη της γυναικείας ψυχής.
Τριλογία για τη συμμετοχή της Γυναίκας στους πολιτικούς αγώνες κατά το δεύτερο μισό του αιώνα που μας πέρασε. Μια συμμετοχή που έχει αποσιωπηθεί.


ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΒΑΛΤΟ

H συμμετοχή της γυναίκας σε όλες τις ιστορικές διαδικασίες, ακόμα και στις πιο ακραίες, συμμετοχή που παραμένει αφανής, είναι το θέμα της ταινίας Πουλιά στο βάλτο. Πιο συγκεκριμένα, η ταινία αναφέρεται στη συμμετοχή και προσφορά της γυναίκας στην Aντίσταση κατά την περίοδο της Kατοχής 1941-44, καθώς και στις συνέπειες που υπέστη. Στηρίζεται στις προφορικές μαρτυρίες των γυναικών που επέζησαν, με άξονα την ιστορική διαδρομή. Εκείνο, όμως, στο οποίο εστιάζει δεν είναι η ιστορική περιγραφή αλλά η, μέσα από τις μνήμες, τα βιώματα ή και τα ψυχολογικά τραύματα, αποκάλυψη μιας στάσης ζωής των γυναικών σε πράξεις που θεωρούμε ότι αναφέρονται μόνο στους άνδρες.







Η ΖΩΗ ΣΤΟΥΣ ΒΡΑΧΟΥΣ 

Εμφύλιοs -- οι Γυναίκες πάνε στο βουνό, στο Δημοκρατικό Στρατό -- αλλά και στις εξορίες.
Μετά την υπογραφή της συμφωνίας της Βάρκιζας οργανώθηκαν οι παρακρατικοί, οι συνεργάτες των Γερμανών και άρχισε το κυνηγητό των Αντιστασιακών. Από τις Γυναίκες, άλλες πρόλαβαν και πήγαν στο βουνό και άλλες συνελήφθησαν. Όλες γιατί ήταν αντιστασιακές. Σε όσες, από αυτές που συνέλαβαν, τα στρατοδικεία δε μπόρεσαν να στοιχειοθετήσουν κατηγορία (σε ισόβια ή εκτέλεση), τις έστειλαν εξορία: Χίος -- Τρίκερι -- Μακρόνησος.
Στην ταινία, τριάντα τρεις Γυναίκες καταθέτουν τη μαρτυρία τους για τις διώξεις που υπέστησαν αυτές και οι οικογένειές τους, μετά την υπογραφή της Βάρκιζας, στις 12 Φεβρουαρίου 1945.





ΤA ΚΟΡΙΤΣΙΑ THΣ ΒΡΟΧΗΣ
  Η ταινία αναφέρεται αποκλειστικά στις γυναίκες που ταλαιπωρήθηκαν και κακοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της επταετίας και σήμερα καταθέτουν τη μαρτυρία τους.
  «Τα κορίτσια της βροχής» τον καιρό της Χούντας ήταν μόλις είκοσι χρονών. Φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν χωρίς να προδώσουν τα ιδανικά τους. Πάλεψαν ισάξια δίπλα στους άντρες εκείνης της εποχής που αγωνίζονταν για τη δημοκρατία. 
Στην ταινία καταθέτουν τη μαρτυρία τους 50 γυναίκες. Είναι ακόμη πολύ νέες, ενεργές και εξακολουθούν να πιστεύουν στον αγώνα που έκαναν. Είναι γυναίκες απ’ όλα τα κοινωνικά στρώματα που ακόμα και σήμερα τις δένει μια δυνατή φιλία.
Τις χαρακτηρίζει η ίδια περηφάνια, με τις Γυναίκες της Αντίστασης, το ίδιο ήθος, το ίδιο πείσμα για την εδραίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ

Παλιά συνέντευξή της στην εφημερίδα ΑΥΓΗ
 Επιμέλεια: Αλίκη Κοσυφολόγου, Μαρία Βλαδιμήροβιτς
 Ερ.: Με την ταινία για τις γυναίκες – αγωνίστριες της επταετίας ολοκληρώνετε μια μελέτη για την γυναικεία παρουσία στο εαμικό κίνημα και στον αντιδικτατορικό αγώνα. Αν και τα κινήματα αυτά περιβάλλονται από διαφορετικά ιστορικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενα, οπωσδήποτε χαρακτηρίζονται και τα δύο από την μεγάλη κοινωνική τους απήχηση, τη μαζικότητα της συμμετοχής καθώς και τον ιδεολογικό τους προσανατολισμό. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε με ποιό τρόπο αντιλαμβάνεστε τη γυναικεία παρουσία – συμμετοχή και σε κάθε ένα από αυτά;
Απ.: Και στα δύο αυτά κινήματα παρά τις διαφορές που επισημαίνετε, δυστυχώς, το ζητούμενο είναι το ίδιο, δεν έχει αλλάξει.
Η παρουσία – συμμετοχή της γυναίκας κατά την επταετία σε σχέση με το εαμικό κίνημα δεν είναι μικρότερη γιατί προσμετράται σε αναλογία με την παρουσία του άνδρα την ίδια περίοδο. Η διαφορά υπάρχει στην προέλευση.

Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Διεθνής διάκριση για αντιρατσιστική ταινία Ελλήνων μαθητών

Τη διάκριση στα Media Literacy Awards της Αυστρίας, γνώρισε μια ομάδα μαθητών από τους Παξούς, για την ταινία μικρού μήκους με τίτλο “Επείγον Περιστατικό”. Το θέμα της ταινίας ήταν ανθρωπιστικό, σχετικά με το ρατσισμό και την περιθωριοποίηση παιδιών στο σχολείο, και απ” ότι φαίνεται άγγιξε τους κριτές των Media Literacy Awards της Αυστρίας, οι οποίοι και την ανέδειξαν ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης. « Είναι μια ομάδα 22 παιδιών. Η ταινία είναι εξ ολοκλήρου δικό τους δημιούργημα», λέει στην A.V. περήφανη, η υπεύθυνη καθηγήτρια κ. Λύχνου. «Μόνα τους έγραψαν το σενάριο, μόνα τους χειρίστηκαν τα μηχανήματα. Kαι όλο αυτό σε μόλις μία εβδομάδα. Εμείς οι καθηγητές αναλάβαμε μόνο το κομμάτι της ενημέρωσης». Τα Media Literacy Awards είναι ένας θεσμός του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού και Τεχνών της Αυστρίας που βραβεύει οπτικοακουστικά έργα μαθητών από την Αυστρία αλλά και από άλλες χώρες της Ευρώπης. Οι συμμετοχές ανέρχονταν στις 450, γεγονός που έκανε την διάκριση των καλύτερων αρκετά δύσκολη. Η τελετή παρουσίασης των ταινιών που ξεχώρισαν που θα γίνει στις 6,7 και 8 Νοεμβρίου 2013 στη Βιέννη.





Πηγή:www.koutipandoras.gr

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Η Θέμις έχει νεύρα…

Αλληλεγγύη στον Σάββα Μιχαήλ και τον Κωνσταντίνο Μουτζούρη
 

του Στρατή Μπουρνάζου




Την Τρίτη το πρωί δικάζονται στην Ευελπίδων ο Σάββας Μιχαήλ και ο πρώην πρύτανης του ΕΜΠ Κωνσταντίνος Μουζούρης. Κατηγορούνται για «συκοφαντική δυσφήμιση», «διέγερση σε βιαιοπραγίες και αμοιβαία διχόνοια» και «διατάραξη της κοινής ειρήνης». Ο πρώτος για μια ανακοίνωση που εξέδωσε το ΕΕΚ κατά της Χρυσής Αυγής. Ο δεύτερος, επειδή στον χώρο του Πολυτεχνείου «στεγαζόταν» ψηφιακά το Indymedia, στο οποίο φιλοξενήθηκαν καταγγελίες εναντίον των νεοναζί.
Δεν είναι μόνο η αυτονόητη αλληλεγγύη σε έναν διαλεχτό σύντροφο και διανοούμενο, και σε έναν διακεκριμένο πανεπιστημιακό που διώκονται άδικα, η οποία υπαγορεύει τη συμπαράστασή μας. Στην περίπτωση της δίκης αυτής έχουμε, επιπλέον, δύο κρίσιμα στοιχεία.
Το πρώτο είναι ότι πρόκειται για μια σαφέστατη φρονηματική δίωξη, που πλήττει ευθέως την ελευθερία του λόγου. Με αυτή την ολισθηρή λογική, δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες προκηρύξεις, ποστ, αφίσες, άρθρα (ακόμα και στα πιο mainstream έντυπα), κάθε μέρα, μπορεί να θεωρηθεί ότι «διεγείρουν» τους πολίτες σε «αμοιβαία διχόνοια» ή «βιαιοπραγίες». (Και ας μη σχολιάσουμε την εμφανή μεροληψία: ανακοινώσεις, αφίσες, δημοσιεύματα των νεοναζί, που στάζουν αίμα και βία από όπου κι αν τ’ αγγίξεις, δεν θεωρήθηκαν ουδέποτε «διεγερτικά» για τέτοια αδικήματα, αλλά μάλλον «τονωτικά» του εθνικού φρονήματος…).
Το δεύτερο, και εξίσου σημαντικό, είναι ότι ο Σ. Μιχαήλ και ο Κ.Μουτζούρης οδηγούνται στο εδώλιο έπειτα από μήνυση Χρυσαυγιτών όπως ο Η. Παναγιώταρος και η Θ. Σκορδέλη (Θέμις και αυτή…). Τον Μάη του 2009, οι Χρυσαυγίτες (έπειτα από σύσκεψη φορέων στα γραφεία της ΟΛΜΕ για την αντιμετώπιση των ρατσιστικών εφόδων των νεοναζί στον Άγιο Παντελεήμονα) υπέβαλαν μήνυση εναντίον του ΚΚΕ, του ΣΥΡΙΖΑ, της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, του ΕΕΚ, της ΟΛΜΕ, μεταναστευτικών κοινοτήτων και αρκετών άλλων. Οι δικαστικές αρχές, αντί να βάλουν κατευθείαν την υπόθεση στο αρχείο, την παρέπεμψαν στο ακροατήριο, επιλέγοντας τους δύο παραπάνω ως κατηγορούμενους.
Πολλά είναι τα ερωτήματα. Ας πούμε, με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι δύο (στην περίπτωση του Σ. Μιχαήλ, η υποψία ότι έπαιξε ρόλο η εβραϊκή καταγωγή του είναι ανατριχιαστική). Και, το κυριότερο: η παραπομπή αποτελεί ένα ακόμα δείγμα (μετά τις αλλεπάλληλες αναβολές της δίκης Σκορδέλη ή την αθώωση Κασιδιάρη) ότι η Χρυσή Αυγή διεισδύει στη δικαιοσύνη. Πρέπει να κάνουμε το παν ώστε οι νεοναζιστές (που έχουν εμπεδώσει την παρουσία τους στα σώματα ασφαλείας) να μην αποκτήσουν σταθερά ερείσματα και αλλού. Η δικαιοσύνη είναι ένας κομβικός τομέας, καθώς ναζισμός και δίκαιο είναι (και πρέπει να παραμείνουν) έννοιες ασύμβατες. Είναι γνωστό –και δυσάρεστο βέβαια– ότι στο δικαστικό σώμα κυριαρχούν συχνά συντηρητικές, εθνικιστικές, ενίοτε και ακροδεξιές απόψεις· το να επικρατήσουν όμως ναζιστικές και χρυσαυγίτικες αποτελεί ποιοτική, και ολέθρια τομή.

Τρίτη 25 Ιουνίου 2013

Συμμετοχή της Αντιφασιστικής Κίνησης της ΕΛΜΕ Χανίων στο 8ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ





Η Αντιφασιστική Κίνηση της ΕΛΜΕ Χανίων συμμετέχει ενεργά στο 8ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ, σε μια συνεύρεση των κινημάτων και πολιτών της πόλης που επί σειρά ετών είναι πηγή έμπνευσης ελπίδας και προβληματισμού.

Στη ζοφερή περίοδο μιας πολιτικής εξαθλίωσης, που επιβάλλει την κοινωνική και οικονομική παρακμή, με ένα κράτος “επιστράτευσης”, που επενδύει στο φόβο, στη συνεχή ανακάλυψη νέων εχθρών, στον κοινωνικό αυτοματισμό και στη φασιστική βία της Χρυσής Αυγής, η αντίσταση, η αλληλεγγύη και το όραμα των κινημάτων είναι πιο αναγκαία από ποτέ.

Απέναντι στα πραξικοπήματα που παρουσιάζονται ως «μονόδρομος», εμείς αντιστεκόμαστε και προβάλουμε ένα άλλο κόσμο εφικτό που βασίζεται στην ισότητα, την ελευθερία ,την αλληλεγγύη και την ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ!!

Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

«Το δημοκρατικό σχολείο, απάντηση στο ρατσισμό»




Ο εκπαιδευτικός Παύλος Χαραμής, μέλος του Δ.Σ. του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ και υπεύθυνος της Ομάδας Εργασίας για τη Δημοκρατία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, μιλά στο 1againstracism.gr για την ξενοφοβία στο σχολείο και την αντιμετώπισή της.

Πότε αρχίσατε να παρατηρείτε άνοδο της ξενοφοβίας στο σχολικό χώρο;
Μέχρι τις αρχές του 2000, στην ελληνική κοινωνία δεν φαινόταν πως είχαν καλλιεργηθεί αρνητικά στερεότυπα απέναντι στους μετανάστες. Ωστόσο, όταν το 2001 η UNICEF διεξήγαγε έρευνα για το ρατσισμό και την ξενοφοβία στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το πρόβλημα έγινε αντιληπτό κι άρχισε να απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα. Τότε, δεν φαινόταν να έχουν αναπτυχθεί ακόμα ομάδες με ρατσιστικές αντιλήψεις στα σχολεία. Από ένα σημείο και μετά, πάντως, έκανε αισθητή την παρουσία της στο Διαδίκτυο μια μαθητική ομάδα με την ονομασία Μ.Π.Ο.Υ.Μ., ακρώνυμο που σήμαινε «Μη Πολιτικώς Ορθή Υποκίνηση Μαθητών». Η ομάδα αυτή υποστήριζε ότι η εκπαίδευση κυριαρχείται από «ακραίες, αριστερές αντιλήψεις», το έθνος κινδυνεύει από τους «ξένους» και πρότεινε στους νέους να αντιδρούν στους καθηγητές, που θεωρούσε ότι εμφορούνται από διαφορετικές απόψεις. Αργότερα εμφανίστηκαν και άλλες παρόμοιες ομάδες στην εκπαίδευση, ορισμένες από τις οποίες φαινόταν πως συνδέονταν, άμεσα ή έμμεσα, με τη Χρυσή Αυγή.

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

Ψήφισμα Γ.Σ της ΕΛΜΕ Χανίων



Καταγγέλουμε την ρατσιστική δήθεν «φιλανθρωπία» της Χρυσής Αυγής.Η ναζιστική συμμορία μετά την αιμοδοσία «μόνο για Έλληνες»,όπου βρήκε απέναντι της το σύνολο του ιατρικού κόσμου και της κοινωνίας, εξαγγέλει ότι την Παρασκευή 24/5 θα μοιράσει ρουχισμό,υποδήματα και παιχνίδια «μόνο σε ελληνικές οικογένειες» στην οδό Τζανακάκη.Οι νοσταλγοί του Χίτλερ έχουν αποδείξει πόσο νοιάζονται για το συνάνθρωπο τους με εκατοντάδες δολοφονικές ρατσιστικές επιθέσεις σε όλη την Ελλάδα,με ύμνους για τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης,το Ολοκαύτωμα,τα τάγματα ασφαλείας και τη χούντα.Είναι πρόκληση τις ημέρες της επετείου της Μάχης της Κρήτης οι νεοναζί να βεβηλώνουν με αυτό τον τρόπο τη μνήμη όσων πολέμησαν το ναζισμό.

Καλούμε το χανιώτικο λαό σε αντιφασιστική συγκέντρωση την Παρασκευή 24/5 στις 5μμ στην πλατεία Αγοράς για να απομονώσουμε τους χιτλερικούς.

Σάββατο 27 Απριλίου 2013

GUERNICA







26 Απριλίου 1937.  Ισπανικός εμφύλιος πόλεμος.  Επι τέσσερεις ώρες Ναζιστικά αεροπλάνα της Λεγεώνας Κόνδορ βομβαρδίζουν την μικρή Βάσκικη πόλη  Guernica.  Στο τέλος δεν θα έχει απομέινει πέτρα πάνω σε πέτρα.  Το πρώτο “πείραμα” του λεγόμενου “Blitz Krieg” έχει πετύχει και θα επαναληφθεί στο μέλλον με θύματα χιλιάδες χιλιάδων αθώων.
Η παγκόσμια συγκίνηση απο το Ναζιστικό έγκλημα βρήκε έκφραση μέσα απο τα έργα διάσημων καλιτεχνών όπως του Henry Moore και του Eduardo Chillida, με αποκορύφωμα όλων τον περίφημο πίνακα του  Picasso.
Πέρα απο τη φρίκη του πραγματικού γεγονότος -της χρήσης αθώων υπάρξεων ως πειραματόζωα απο τους Ναζί- δίνεται η ευκαιρία για μιά ματιά στο θέμα της τέχνης και στην αντιμετώπισή της απο τους Ναζί.
Απο την ιστοσελίδα της Χ.Α. αλιέυει κανείς πλήθος μαργαρίτων – λέει ο Führer της, απηχόντας τον Γκαίμπελς:  «Δεν είναι ποτέ δυνατόν να θεωρηθεί ότι εκφράζει το Ωραίον η εκτρωματική Γκουέρνικα του Εβραίου Πικάσο. Η θεωρούμενη ως «αριστούργημα», εφιαλτική, διαστροφική, παρακμιακή και φρικώδης Γκουέρνικα.  Θα πρέπει δε να λυπάται κανείς όλους αυτούς, οι οποίοι βλέποντες το έργον του διεστραμμένου αυτού Εβραίου και μη κατανοούντες τίποτε, υποθέτουν ότι περιέχει ένα βαθύ νόημα, το οποίον αυτοί δεν δύνανται να αντιληφθούν. Πρέπει να τους λυπάται, διότι δεν σκέπτονται, ότι δεν είναι δυνατόν να αντιληφθούν το νόημα αυτό, διότι απλούστατα δεν υπάρχει».
Φτάνει για μας να σημειώσουμε το ασυνάρτητο και ρατσιστικό ανακάτωμα της όποιας εθνικότητας του καλλιτέχνη με το προϊόν που παράγει -άσε που ο Picasso δεν ήταν Εβραίος- και το παραλήρημα το ανιστόρητο, το άσχετο με την ουσία της τέχνης που στα θεμέλια της έχει την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης.  Απόψεις βάρβαρες και σκοταδιστικές , αστοιχείωτες.  Σε συνδιασμό πάντα με την ιστορική και ιδεολογική άρνηση ή και την επικρότηση ακόμα της τραγωδίας της Guernica.



Ντοκιμαντέρ: Οι μικροί άλλοι

Παρασκευή 12 Απριλίου 2013

Αποτίμηση των συζητήσεων του Γ. Τσιάκαλου με μαθητές/τριες των Χανίων







Η Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Χανίων και η Αντιφασιστική κίνηση της ΕΛΜΕ Χανίων, φιλοξένησαν ως προσκεκλημένο τους, τον κ. Γεώργιο Τσιάκαλο, καθηγητή Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. ο οποίος πραγματοποίησε συζητήσεις με μαθητές των σχολείων με θέμα: «Η ενδοσχολική βία και η βία στην κοινωνία σε μέρες κρίσης».
Κατά τη διάρκεια της τετραήμερης παραμονής του στα Χανιά, είχε την ευκαιρία να συζητήσει με μαθητές των σχολείων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου, ΓΕΛ Κολυμβαρίου, Γυμνάσιο και ΓΕΛ Νέας Κυδωνίας, 1ο ΕΠΑΛ και 1ο ΓΕΛ Χανίων, ΕΠΑΣ και Εσπερινό Λύκειο Χανίων.


Κύριε Τσιάκαλε ολοκληρώσατε έναν τετραήμερο μαραθώνιο στα Χανιά, όπου επισκεφτήκατε 10 σχολεία και συζητήσατε με πάνω από 600 μαθητές. Ποια θα ήταν η αποτίμηση τελικά αυτης της δράσης;

Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

Έξι θέσεις για τον φασισμό

του Μάκη Κουζέλη

Ένα παλιότερο κείμενο, με αφορμή την εκπομπή του Γ. Τράγκα της 7ης Απριλίου


 Θα διατυπώσω έξι επισημάνσεις με τη μορφή θέσεων, που αποτελούν –ελπίζω– κοινούς τόπους.

1. Η Χρυσή Αυγή είναι φασισμός –κανείς δεν μπορεί να κάνει πως δεν τον είδε, κανείς πως δεν καταλαβαίνει– και ο φασισμός της έχει απήχηση — κανείς δεν την ψήφισε «κατά λάθος».

Η Χ.Α. δεν είναι απλώς ακροδεξιά, απλώς ξενοφοβική ρατσιστική οργάνωση· είναι φασιστική νεοναζιστική συμμορία. Ανήκει στις στρατιές της σβάστικας, είναι παρακλάδι αυτών που έκαιγαν τα ελληνικά χωριά. Σίγουρα δεν είναι η μοναδική εκδοχή φασισμού στην ελληνική κοινωνία ή και την ελληνική πολιτική σκηνή· είχε και έχει συμμάχους, υποστηρικτές, προπαγανδιστές και προπομπούς. Εκτός από τα SA, υπάρχουν και οι θεσμικότεροι παράγοντες πολιτικής εκπροσώπησης ενός εθνικοσοσιαλιστικού εργατισμού.

Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Η οικονομική καταστροφή της Ελλάδας από τους Ναζί


Μισό αιώνα μετά το άρθρο του καθηγητή Άγγελου Αγγελόπουλου στο «Βήμα της Κυριακής», 18 Νοεμβρίου 1962, για τις «Αξιώσεις μας έναντι της Γερμανίας και της Ιταλίας», στο οποίο έγραφε ότι «ικανοποιούμεν προθύμως τας αξιώσεις των άλλων αλλά παραμελούμεν τας ιδικάς μας διεκδικήσεις», έφθασε η ώρα η Πολιτεία να υπολογίσει «όσα μας χρωστούν οι Γερμανοί...».
Ύστερα από έρευνα δυόμισι μηνών το υπουργείο Οικονομικών ολοκλήρωσε, αφού πρώτα το διέσωσε, την επεξεργασία του ιστορικού αρχείου για τις αποζημιώσεις (πάνω από 200 εκατ. μάρκα) που διεκδίκησαν ιδιώτες λόγω του Α’ και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς και όλα τα ντοκουμέντα, συμφωνίες, δικαστικές αποφάσεις, νομικά κείμενα κ.ά., όσα δηλαδή μπορεί να αφορούν τις επανορθώσεις που δεν δόθηκαν. Το υπουργείο Εξωτερικών έχει πλέον στα χέρια του το πόρισμα των 80 σελίδων με στοιχεία, αποδείξεις και νομικά επιχειρήματα για τις οφειλές των Γερμανών προς τη χώρα μας.


Σάββατο 6 Απριλίου 2013

Γιώργος Τσιάκαλος: Η αντιμετώπιση της ναζιστικής ακροδεξιάς





«Χρυσή Αυγή»: Ήλθε αλλά δεν θα παραμείνει!

Η ναζιστική έκφανση της ακροδεξιάς στην Ελλάδα βαυκαλίζεται ότι «ήλθε για να παραμείνει» στην πολιτική ζωή της χώρας. Και την άποψη αυτή φαίνεται να συμμερίζονται πολλοί σχολιαστές από την αντίπαλη όχθη, ενισχύοντας έτσι, άθελα, το θράσος της και την εκφοβιστική ρητορεία της. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, με μία βεβαιότητα: Η Χρυσή Αυγή ήλθε, θα μείνει για λίγο και θα εξαφανιστεί – εάν για την επιβίωσή της υποχρεωθεί να στηριχθεί αποκλειστικά στις δικές της ιδέες και στις δικές της πράξεις.

Σεξισμού το ανάγνωσμα




Της Άννας Χατζησοφία


Σεξιστής δεν γεννιέσαι, γίνεσαι.
Αλλά γίνεσαι από την πρώτη στιγμή που γεννιέσαι. Από τη διαφορετική χροιά φωνής του γιατρού που θα ακούσεις, εσύ το βρέφος, να ανακοινώνει «αγόρι, να σας ζήσει», ή «κορίτσι, δεν πειράζει, κανείς δεν είναι τέλειος». Από τις φράσεις του μπαμπά στη μαμά, «να μας ζήσει η Ολυμπιακάρα», ή «την επόμενη φορά αγάπη μου» (αν είναι ευγενικός), καταλαβαίνεις ότι γεννήθηκες σωστός ή λάθος. Ότι δικαίωσες ή διέψευσες τις προσδοκίες. Ακόμα και η παρηγοριά στη γέννα, «εγώ κατά βάθος κορίτσι ήθελα», σημαίνει ότι κατά την επιφάνεια ήθελε αγόρι. Μετά έρχονται οι πανηγυρισμοί των

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Η φαντασία στον Αντιφασισμό

Ομιλίες Γ.Τσιάκαλου σε σχολεία του Νομού

 




Η Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Χανίων και η Αντιφασιστική κίνηση της ΕΛΜΕ Χανίων, έχουν την χαρά να φιλοξενούν ως προσκεκλημένο τους, τον κ. Γεώργιο Τσιάκαλο, καθηγητή Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. ο οποίος θα πραγματοποιήσει συζητήσεις με μαθητές των σχολείων μας με θέμα: «Η ενδοσχολική βία και η βία στην κοινωνία σε μέρες κρίσης».
Κατά τη διάρκεια της τριήμερης παραμονής του στα Χανιά, θα συζητήσει με μαθητές των σχολείων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου, ΓΕΛ Κολυμβαρίου, Γυμνάσιο και ΓΕΛ Νέας Κυδωνίας, 1ο ΕΠΑΛ και 1ο ΓΕΛ Χανίων, ΕΠΑΣ και Εσπερινό Λύκειο Χανίων.

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Χανιά: 1o Αντιφασιστικό Φεστιβάλ των Σχολείων

τσακίζουμε το φασισμό, χτίζουμε την ελπίδα”


Το Σαββατοκύριακο 20 και 21 Απριλίου οργανώνεται στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων το 1ο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ των Σχολείων, από μαθητές και εκπαιδευτικούς, με πρωταγωνιστές τους μαθητές, απευθυνόμενο σε μαθητές και σε όλη την κοινωνία.
Επειδή η έλλειψη παιδείας, ορθού λόγου και επικοινωνίας στρώνουν το δρόμο στο φασισμό, καλούμε όλους τους μαθητές και όλους τους εκπαιδευτικούς να λάβουν μέρος ενεργά, με την παρουσία και τη συμμετοχή τους.
Το κάθε σχολείο μπορεί να παρουσιάσει εργασία-ες που σχετίζονται με τα ζητήματα του φασισμού, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη μετανάστευση, τη ρατσιστική βία και τόσα άλλα σχετικά, σε μία από τις προγραμματισμένες ενότητες του φεστιβάλ:
  • παρουσίαση εργασιών που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια των project ή άλλων μαθημάτων με ανάλογα θέματα
  • προβολή video ως απόρροια μαθήματος ή σχολικής δραστηριότητας
  • εργαστήριο ζωγραφικής και αφίσας στο χώρο του φεστιβάλ με σκοπό τα έργα να αποτελέσουν την μαγιά για το επόμενο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ των Σχολείων
  • έκθεση ζωγραφικής έργων που θα έχουν ολοκληρωθεί πριν την έναρξη του φεστιβάλ
  • κινηματογραφικές προβολές ταινιών που θίγουν τα παραπάνω θέματα
  • θεατρικές παραστάσεις με ανάλογη θεματολογία
  • συναυλίες από μαθητικά συγκροτήματα

Σας καλούμε να εμπλουτίσετε με νέες ιδέες τις παραπάνω ενότητες και να υποβάλετε έγκαιρα ως σχολείο τη συμμετοχή σας στην Αντιφασιστική Κίνηση της ΕΛΜΕ Χανίων.


Συνδιοργάνωση: Αντιφασιστική Κίνηση ΕΛΜΕ Χανίων
Πνευματικό Κέντρο Χανίων

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Η περίπτωση του νεαρού ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ

 
 
 
 του Γ. Τσιάκαλου


Ο ναζιστικός χαιρετισμός του 20χρονου ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Γιώργου Κατίδη προκάλεσε την οργή χιλιάδων ανθρώπων, αποδεικνύοντας ότι τα αντιφασιστικά αισθήματα στη χώρα μας είναι πολύ πιο ισχυρά από όσο συχνά νομίζουμε. Ο ίδιος ο ποδοσφαιριστής στην αρχή δήλωσε ότι ξαφνιάστηκε από τις αντιδράσεις καθώς δεν γνώριζε τη σημασία της κίνησής του. Η δικαιολογία φάνηκε τόσο ανόητη ώστε δύσκολα μπορούσε να γίνει πιστευτή. Γι’ αυτό, τιμωρήθηκε αμέσως με ισόβιο αποκλεισμό από κάθε εθνική ομάδα. Επιπλέον, έτσι δείχνουν τα πράγματα, τιμωρήθηκε από τους συμπαίκτες του με έντονη περιφρόνηση. 

2 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού (video)




  
Πηγαίνουν στο σχολείο, φοιτούν στο πανεπιστήμιο, εργάζονται, κάνουν οικογένεια… Ο λόγος για τα παιδιά με αυτιστικά σύνδρομα. Εκτιμάται ότι το 1 στα 3 αυτιστικά παιδιά, μεγαλώνοντας, ζει και εργάζεται χωρίς πρόβλημα. Ορισμένα εντυπωσιάζουν με την ευφυΐα τους, ενώ αρκετοί ενήλικοι με αυτισμό δεν γνωρίζουν ότι πάσχουν, επειδή τα συμπτώματά τους είναι πολύ ήπια. Ωστόσο, αρκετά παιδιά παρουσιάζουν βαριές μορφές της νόσου και έχουν ανάγκη μακροχρόνιας βοήθειας. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ακόμη μια αποτελεσματική θεραπεία ή μια ιατρική εξέταση για τη διάγνωση του αυτισμού. Γι’ αυτό και διεθνώς οι ερευνητές αναζητούν μέχρι και σήμερα μεθόδους θεραπείας. Ελπιδοφόρες εξελίξεις
Έγκαιρη διάγνωση από τους 6 μήνες Σήμερα ο αυτισμός μπορεί να διαγνωστεί μόνο μέσω της παρατήρησης της συμπεριφοράς του παιδιού. Γι’ αυτό και η Autism Observation Scale for Infants (A.O.S.I.), που δημιουργήθηκε από καναδούς ερευνητές και επιτρέπει την έγκαιρη διάγνωση από τους 6 μήνες, θεωρείται μια ελπιδοφόρος εξέλιξη. Είναι μια κλίμακα 10 σημείων, βάσει της οποίας αξιο­λογείται η συμπεριφορά του βρέφους (π.χ. αν αντιδρά στο άκουσμα του ονόματός του, αν κοιτάει το γονιό), προκειμένου να εντοπιστούν τα μωρά που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να εκδηλώσουν αυτισμό.

Ύποπτα γονίδια
Ο εντοπισμός των γονιδίων του αυτισμού, αλλά και των πρωτεϊνών που αυτά παράγουν, αποτελεί ένα ελπιδοφόρο πεδίο έρευνας για τη διάγνωση και τη θεραπεία της νόσου. Πρόσφατα, μάλιστα, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια συνέδεσαν μία παραλλαγή του γονιδίου CACNA1G με την επιρρέπεια στον αυτισμό. Επίσης, σε ελληνική έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών, εντοπίστηκαν τα ύποπτα γονίδια NLGN3 και NLGN4. Ωστόσο, ο αυτισμός είναι μια πολυγονιδιακή νόσος, γεγονός που καθιστά δυσχερές το έργο των ειδικών επιστημόνων.

  
Ο τρόπος σκέψης των ατόμων με αυτισμό δεν είναι κατώτερος αλλά διαφορετικός.




Το video αυτό έχει δημιουργηθεί από έναν Αμερικανό 30 ετών με διάγνωση αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας. Με το βίντεο αυτό μας ξεναγεί στον κόσμο του έτσι ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε με απλό τρόπο πως βιώνει την καθημερινότητά του……